Transport som delprosjekt

Forutsetning for å få solgt den økende produksjon i lokaldistriktet vil være helt avhengig av å få tilgang til et større marked,  omtalt i tidligere artikkel.  Den største utfordringen vil være å få tilgang til egnet transport.

Oppdatert status

Denne artikkelen blir fortsatt stående siden temaet fortsatt står uløst.  Lokaldistriktet holder nå på med (våren 2011) å forsøke og etablere et kooperativ.  Der hele lokalsamfunnet inviteres til å delta som medlemmer,  med små medlemsinnskudd og få andel i eventuelt senere overskudd.   Selv om de lykkes med dette,  vil de sannsynligvis fortsatt ha behov for hjelp for å klare hele investeringsbeløpet til en felles lastebil.  En utfordring COF fortsatt vil se etter muligheter for.

 

Behovet

Lokalbefolkningen og låntakerne i COF-programmet sliter med å få solgt tilstrekkelig av sin produksjon på deres lokale marked.  De har for mye å selge til at markedet er stort nok.  Med den konsekvens at produkter de bringer til markedet må tas med hjem igjen og ofte konsumeres innen holdbarhetsfrister. Mens de istedet hadde trengt kontanter til å betale lånene sine med eller andre forpliktelser de sliter med.  Det blir derfor mer og mer prekært å få igang transport til et større marked.  Et marked som er der, bare man kan bringe produktene frem!

 

Organisering

Etter vårt besøk i fjor sendte vi en veiledning til prosjektanalyse,  der de lokalt skulle fremskaffe svar på relevante forberedelser til å starte et utvidet «Markedsprosjekt».  Under vårt besøk nylig kom det frem at de har vært usikker på hvordan de skulle klare å organisere dette.  Vi brukte derfor mye tid under årets besøk på å forberede de bedre til å kunne konkretisere en plan fremover.  I tillegg har vi ansatt en person til lokalt,  med stillingsbetegnelse Prosjektleder.  Han vil nå koordinere avklaringene slik at de kan omsettes i en prosjektplan som vi i COF Norge kan godkjenne.   I tråd med våre retningslinjer og sikkerhetsrutiner.

 

Vi har bedt de dele opp totalprosjektet i ulike delprosjekt,  for å kunne fordele ulike fokusoppgaver.  Våre 2 lokalt ansatte skal med det første reise til havnebyen Douala for å gjøre bedre søk på potensielle lastebiler og hvilket kostnadsnivå som kan forventes.  De har innhentet priser tidligere på ca. 120.000 NOK,  men vi ber de nå finne evt. bedre tilbud. Bilen kan imidlertid ikke være altfor «utrangert» siden den må kunne tåle de de svært utfordrende veiforholdene.

 

Ved evt. realisering av prosjektet vil vår lokale COF-prosjektleder koordinere administrasjon og vedlikehold av bilen,  oppfølging av sjåfør,  og etablere  kjøreplan mellom lokaldistriktets produksjon og markedets mottaksapparat.

 

Finansiering

Det vil være et alfor stort løft for enkeltpersoner eller til og med en gruppering lokalt å skaffe midler til å kjøpe/låne til en brukt lastebil.  COF vil derfor tildele prosjektmidler så lenge det er innenfor 15% av vår totale virksomhet,  og underbygger lokal inntektsutvikling.

 

Vi har tidligere gjort forsøk på å få donert en lastebil i Norge, og sponsorstøtte til transporten til Afrika. Selv om vi ikke har lykkes hittil jobber vi fortsatt for også dette alternativet.  Men innser at dette vil medføre mye organisering som er utenfor vår kompetanse.  Vi heller derfor mest til å skaffe sponsormidler i Norge,  og la de kjøpe en lastebil lokalt.

 

Ved kjøp av bilen vil COF som organisasjon innledningsvis stå som eier.  På et senere tidspunkt,  når de er klar til å videreføre sin egenutvikling på egenhånd,  vil COF sikre eierskapet  videreført i et felleskap lokalt.  Slik at den fortsatt kan være nyttig for felleskapet og ikke som en fordel for et fåtall.  En form for cooperativtanke er allerede under avklaring lokalt.  Selve transportvirksomheten er ment å bli selvfinansierende i drift.  Egen plan skal etableres for dette.

 

Utfordringen ligger i at vi ikke har midler tilgjengelig til dette formålet pr.idag.  Vi har nettopp overført resterende sponsormidler for å dekke etterspørselen til å utvide låneprogrammet som mange nye lånegrupper nå står i kø for.  Vi vil imidlertid fortsette vår innsats for å skaffe nødvendige midler også til transportformålet.

 

Med egen transport kan de skaffe forutsigbart salg hver uke,  og dermed sikre en kontinuerlig  inntektskilde.

 

Det trengs mer sponsormidler!